M E N E T S Z É L

Újratervezés

Igazából, a Jóisten, vagy az Univerzum, kinek melyik kedvesebb, figyelmeztetett minket Gy térdével. Aki gyakorlatilag minden bemelegítés nélkül indult el a 18 napra tervezett országjáró biciklizésre, amiből 13-at tényleges haladással gondoltunk elmúlatni, napi 70-100 km-ekkel. Mentségére, máskor is így szokott… A figyelmeztetés hatására három nap után az első nagyobb megállónknál, Budapesten újraterveztük kicsit a továbbiakat, a távokat 60-70 km-ben maximálva, néhány pont kihagyásával. El is neveztük ezt 2×60-as projektnek: 60 éves korban napi 60 km…

Bevallhatom azt is, hogy nekem eleve fenntartásaim voltak a lelkem mélyén a 18 nap miatt. Nem azért mert nem fogjuk bírni, szívósak vagyunk, hanem azért, mert a nyár, a szabadság olyan rövid, és még annyi de annyi mindent kellene csinálni! De a régen látott és megszeretett, vagy még sosem látott, de hívogató utak ezeket a fenntartásokat lazán félresöpörték, abba is beletörődtem hogy így a nyár kellős közepén nyilván ismét feketére fog pörkölődni valamennyi szabad testfelületem. Mégis könnyen kiegyeztem volna azzal, hogy pl. csak Debrecenig megyünk, vagy akár itt és most abbahagyjuk…

Gy viszont ragaszkodott hozzá, hétvégén eleget pihent, menjünk tovább. A hétfő jó nap volt, végre hátszelet kaptunk, az egy Dunaharaszti környékének kivételével csendes utakkal… A szállás is jó volt Újlengyelnél, teraszos faház, lovak, finn szauna finnekkel, jópofa lezser vendéglátás, sör a hűtőben, svédasztal. Szép reggelen, vidáman indultunk tovább, akácerdő, madárcsicsergés, néptelen földút, úgy tűnik, mintha csak a miénk volna…

Gyanútlanul poroszkálunk hát, amikor a Jóisten, vagy az Univerzum, a második figyelmeztetést is kiadja. Ezúttal erősebb formában, ténylegesen megakadályozva a tervezett út folytatását. Ehhez egy kutyát vesz igénybe, amely jöttünkre mérges csaholásba kezd, Gy szerint kerítésen kívül. Én ilyenkor gyorsítok, Gy viszont fékez, hogy a kutyaijesztő felszerelést üzembe helyezze. Kellő követési távolság híján a földön kötök ki, a csuklómban erős fájdalommal. Sejtem, hogy így nem lesz egyszerű a továbbtekerés, közben várom a kutyát amelyik meglepő módon elhallgat, szerencsére. A csuklómat viszont akárhogy borogatom, a fékezés, sebességváltás, újraindulás, tehát ahol erőt kell kifejteni, fájdalmas. Jön ehhez jó 8 km homokon, aminek csak kb. kétharmada szilárd, nedves, a többi csúszkálós, hát ezt még felemlegetni se esik jól. A végén 2 km-en a napon már csak tolom.

Aztán Csemőtől végre aszfalt, ahol is, amíg nem kell használni a jobb kezem, vígan suhanunk a hátszélben, néptelen utakon. Kicsit még reménykedek benne, hogy másnapig pihentetve majd javul, el is határozzuk hogy a Cegléd-Szolnok távhoz igénybe vesszük a vasutat. Aztán, mire a városon átvergődünk, kivárjuk a vonatot, majd leszállunk Szolnokon, már sejtem hogy ez nem fog másnapra elmúlni, de tán még a harmadikra se. Irány a sebészet, Hetényi kórház, a város (túlsó) szélén, legalábbis nekem úgy tűnik… És ez itt a reklám, nemcsak azért, mert a kezelési lap tanúsága szerint 15:24-kor jelentkezek be a rendszerbe és 15:43 után nem sokkal már szabályosan ellátva (“rövid, dorsalis gipsz, felvágva, átpólyázva”) vidámkodok a felmálházott bringa mellett. A doki és a gipszelő nagyon jófejek, szintén bringások, a doki hétvégén készül Nagyatád mellé triatlonozni. Biztatnak, lehet ezzel biciklizni, itt az Alföldön biztosan. Szerintem is lehet, főleg ha muszáj, sőt, gipsz nélkül is lehet.

Nekünk most nem muszáj, így levonjuk a következtetést a Jóisten, ill. az Univerzum szándékaival kapcsolatban, visszaügyeskedünk a vasúthoz, várunk egy vonatot, amin lehet bringát szállítani, közben szépen lemondjuk a hátralévő szállásokat, foglalunk egyet Budapesten (a gyerekeknél : -), aztán másnap a bringákat hátrahagyva hazamegyünk egy kapóra jövő oszkárral.

Én csöndben örülök, mennyi mindenre lesz időm, bár vannak fenntartásaim hogy félkézzel annyira nem lesz egyszerű. Egy biztos, végre lesz megint élménybeszámoló a blogon… Lesz miért várnom az iskolakezdést is… Ez egy passzív pihenős, elmélkedős nyár lesz. Leshetjük a gólyát lassan megint (ezek a madarak valami miatt idén mifelénk alacsonyan röpködnek). Az élet más oldalaival ismerkedhetek, például, hosszú kihagyás után újra lesz budapesti buszbérletem, ami régi vágyam : -). Esetleg mehetünk végre sétálni az erdőbe is.

Nos ez az a mondat ami Gy-ben elindítja megint az újratervezés algoritmusát. Vasárnap Budapesten leszünk egy kerek szülinapon, csütörtökön jelenésem van az eü-ben, addig menjünk hegyekbe, ha már mindketten szabin vagyunk. Neki Szilvásvárad és a Zemplén jut az eszébe. Nekem Pipulka blogja és a Börzsöny. Belelkesülünk, nincs is messze, nem kell félnapokat autózni, tök jó lesz! Nézegetjük a szálláslehetőségeket, már péntek van, az autó közben elromlik, a szervizből telefonálnak hogy alkatrész nincs, a jövő hét elejéig nem is lesz.

Rádöbbenünk, hogy a Jóisten (vagy az Univerzum) most már az autót is elvette tőlünk. Biztos ami biztos. Kicsit szomorkodunk ezen, de hát ő tudja, és van busz, vonat. Jobb is ha nem vagyunk az autóhoz kötve. Megint újratervezés, és ez már (majdnem pontosan) meg is valósul, mert ma már ez is a múlt: Budapestről Kismarosig elmegyünk vonattal, majd onnan kisvasúttal Királyrétig. Az erdőn át Kemencére, annak is a szélére. Másnap onnan az erdőn át Nagybörzsönybe. Ott teszünk egy kisebb túrát, aztán indulunk vissza busszal Szobra, majd vonattal Budapesten át haza Pécsre. Egy kisebb vándortábor, három napi menetfelszereléssel, szerencsére meleg van, volt, lesz, ez kevés cókmókot jelent, ha lemondunk minden fölösleges luxusról. Nem nehéz, egy félbeszakadt több hetes biciklitúra után, mit nekünk 3 nap vadon…

Tehát, irány Budapest és aztán a Börzsöny!