M E N E T S Z É L

2/3. nap: Kemence – Nagybörzsöny – Vasedény m. h. – Nagybörzsöny

Másnap kicsit rosszul élem meg, hogy a reggeli, ami benne van ugye a szállás árában,  csak fél kilenctől vehető igénybe. Értem én persze, hogy bonyolult, meg a faluból jönnek és mire ideérnek a konyhások, már fél nyolc. Ez teljesen rendben van. De ha így van, miért kell nekem, aki általában fél hatkor kelek, hatkor már kész a kávé, fél hétkor már jóllakott napközisként várom a nap kihívásait, miért kell nekem is ezt kifizetni. Nem akarom elhinni, hogy ide csak pihenni, strandolni vágyó vendégek járnak, akik mind bírnak aludni végtelenségig, és véletlenül sem terveznek egész napos túrát tenni az ország egy nevezetes hegyének tövében álló szállodából. Való igaz, mi másik vendégkör vagyunk, az egy-két kategóriával alacsonyabb besorolású helyeket célozzuk, és nem  nagyon vagyunk erre trenírozva… Biztos naiv vagyok, ha viszonylag sok pénzért viszonylag rugalmas szolgáltatást képzelnék.

No erre talán kicsit több szót vesztegetettem mint amennyit megér, végül is nyolc után már volt kint kaja, és még egy-egy szendvicset is csináltunk… Kilenckor már indultunk is : -P. Változtattunk az eredeti terven, nem mentünk vissza az erdőn át Nagybörzsöny felé. Besétáltunk a faluba, jó meleg volt már a hosszú út végén. Kicsit megálltunk ennél a szép kis hídnál:

Aztán beestünk egy hangulatos udvarú kocsmába egy hideg szódára, majd kezdtük nézegetni, mikor megy a busz. Hát épp elment. Nem mentünk mégse vissza 4 km-en az erdőbe, inkább megettünk egy jégkrémet is, kényelmesen felcihelődtünk, és áttettük székhelyünket a buszmegálló közelében egy árnyékos helyre, történetesen az idősotthonnal szemben. Gondoltuk, rejtvényt fejtünk, kártyázunk, aztán majd csak jön az a következő busz (másfél óránk volt). Nagyon meleg volt.

Végül másképp alakult, lett egy kis társaságunk : -) Átült hozzánk az otthon egyik lakója, később egy dolgozója is. Elbeszélgettünk a világ  dolgairól, jól telt az idő! Aztán megint magunk maradtunk, én bevásároltam egy kis kiegészítést a szendvicsekhez, és mire visszajöttem, már újabb asztaltársunk volt. Vele is beszélgettünk egy sort. Pipulkával nem beszélgettünk, sajnos előre nem jelentkeztünk be nála, ismeretlenül meg nem akartam tudakozódni utána…

Nemsokára már szedelőzködhettünk is a buszhoz, ami elröpített Nagybörzsönybe, ahol már nagyon-nagyon meleg volt. Kis séta után, majdnem az erdő szélén elértük aznapi szállásunkat, ahol szerencsére otthon voltak a háziak Kicsit meglepődtek, hogy ilyen korán jöttünk, de örültek, hát még mi, hogy ott találtuk őket! Gyorsan kipakoltuk a hátizsákokból, ami egy erdei sétához nem szükséges, megettük a hűsben a szendvicseket, aztán indultunk is tovább.

Itt is sínek mellett vezetett az út. Még az elejénél találkoztunk egy fiúval és egy lánnyal. Ezt csak azért említem, mert rajtuk kívül összesen 2 emberrel találkoztunk 3 nap alatt az erdőt járva, ők a Nagy Hideg-hegyi menedékházban várták a büfé üzemeltetőjét, és reménykedtek egy hagymás rostélyosban…

Ebből két dolog következhet, az egyik hogy hétköznap nem sokan túráznak a Börzsönyben, a másik, hogy normális ember 35 fok felett nem megy túrázni az erdőbe. Se. Biciklitúrázni se. Esetleg valami vízbe bele…

De mi nem vagyunk azok, ez nyilvánvaló az eddigiekből. Így aztán vígan caplatunk fölfelé mert arra vezet az út.  Folyik rólunk a víz, reménykedünk, egy kis zsír is megy vele talán…  A Vasedényhez tartunk, ez viccesen hangzik, de egy menedékház az erdő közepén. Bizonyára a Vasedény vállalat dolgozóinak szolgált pihenőül még abban az átkos világban : -) Onnan már csak lefelé vezet majd az út…

Hát ez a Vasedény nagyon kellemes meglepetés. Úgy áll ott a kis viskó az erdő közepén mint a mesékben a boszorkák háza (vagy a nagymamáké). Mellette egyik oldalon kis tisztás, másikon mocsaras tavacska, amelybe jéghideg vizű forrásból csörgedezik a víz. Mint egy oázis, csak nem a sivatagban, hanem a sötét erdő mélyén.

A falon egy tábla hirdeti a hely funkcióját és viselkedési szabályait:

És valóban, hátulról egy vaslépcsőn  a tetőtérbe jutunk, ahol mindenki előtt nyitva áll ez a helyiség:

Kicsit nyirkos és dohos, de milyen legyen az erdő közepén! És nincs elrontva, összeszemetelve, felgyújtva, ellopva. Magunkra képzeljük a hálózsákot, továbbá hogy akkor reggelizünk amikor csak akarunk (feltéve ha hoztunk magunkkal, vagy szedtünk, esetleg elejtettünk…)

Sokáig elidőzünk a ház körül, itt jó nekünk. Azt gondoljuk, ezért jöttünk ide, ezért repesztette el a csuklómat a Jóisten, vagy az Univerzum. Ezért rontotta el az autót is. Máskülönben talán sose keveredünk ide. Meg a kemencei árnyékos asztalhoz, és a Nagy Hideg-hegyre sem.

Lassan elindulunk visszafelé, itt is akad lábáztató patak, és szinte észre se vesszük már a faluban vagyunk. Illetve a talpamon lévő vénasszonytartozékok köszönik, de észreveszik… Gy térde is persze. Elgondolunk egy kis virslit vacsorára, de azt nem főznek, így beérjük némi rántott husival és egyebekkel, no meg elegendő mennyiségű és hőfokú csapolt sörrel.

Ekkora energiafelvétel után nem csoda, hogy van még egy kis mehetnékünk. Végre hűvös van az utcán, felcaplatunk hát a bányásztemplomhoz, és annak északi oldalában a lépcsőre telepedve még sokáig örülünk annak, hogy milyen jó is nekünk. Bámészkodunk az egyre sötétedő panorámán, aztán irány az erdőszéli házikó, ahol még egy kicsit beszélgetünk a ház gazdájával, aki erdész volt, és már sok évet megélt.